איך בונים חדר בריחה מאפס? התהליך השלם

יום שלישי בערב,
כמה ימים אחרי הפתיחה הרשמית של החדר בריחה שלנו – מיסטיקרום,
ישבנו ביחד שלושת השותפים במשרד שלנו והעלנו עוד רעיונות לשיפור.

חדר בריחה בתל אביב

איך בונים חדר בריחה חדש?

אחרי שעמלנו מאוד קשה על בניית החדר בריחה שלנו,
הבנו שיש לא מעט אנשים שבאמת רוצים לדעת מה עומד מאחורי כל זה,
ואז אמרנו לעצמנו :
"בואו נכתוב מאמר מפורט על איך באמת בונים חדר בריחה וכל השלבים שצריך בשביל שייצא מושלם".אז הלכנו ושאלנו את כל מי שעזר לנו במלאכה הענקית הזו,
והתוצאה? לפניכם.

התהליך השלם לבניית חדר בריחה
1. האדריכלות הנדרשת
2. ציורי הקירות המרשימים
3. הצלילים שהופכים את החוויה לבלתי נשכחת
4. ההגברה והחיווט בכדי שהכל יעבוד בהרמוניה

 


תהליך הבנייה של חדר בריחה חדש


האדריכלות הנדרשת – ענבל חן – אדריכלית

ענבל חן אדריכלות ועיצוב פנים

ענבל חן אדריכלות ועיצוב פנים

ספרי לי מי זו ענבל חן ועל חווית הבניה מהזווית שלך ?

אני אדריכלית ומעצבת פנים למעלה מחמש עשרה שנים, במהלכן, יצרתי ועצבתי בתים למגורים וחללים מסחריים, בארץ ובעולם.
אני מאמינה שהבסיס לעיצוב נוח ונעים לחיים בו, טמון בין היתר בהבנת צרכי הלקוח, טעמו האישי, אופיו המשפחתי או העסקי. כמו כן, חשובה לא פחות עמידה במסגרת תקציבו של הפרויקט ובלוחות הזמנים.
תהליך בניה מוצלח, הוא כזה בו הלקוח מרגיש בטוח ושקט, בידיעה שאני בפיקוח עליון על הפרויקט למענו. דרך זו מושגת, לאור הבנה טכנית מעמיקה במגוון חומרים, שליטה בכל שכבות המבנה, מיזוג / חשמל / אינסטלציה / בידוד / תאורה וכל האלמנטים בבנייה. ידי תמיד על הדופק, מקפידה שהכל במקום ובזמן, עד לשלב הגימור המושלם.
חדר בריחה צריך להיות בנוי בצורה פשוטה וקלה לתפעול לחווית השחקנים, אך עם זאת להיות מאתגרת, מעניינת וסוחפת בשל עיצוב התפאורה כאילו אנו ממש בעולם הדמיון. גיבוש השפה העיצובית הייחודית לכל חדר, דרשה למידה וחקר על מנת לבסס את התפאורה כמרחב ממשי ואותנטי. אחד האתגרים הנוספים טמון בחובה ליצור חלל עם רמת תחזוקה מינימאלית וקלה, על מנת שיהיה עמיד לשרוד קבוצות של שחקנים, בתדירות גבוהה.

היה חשוב לי שהשחקנים שמגיעים לחדרי הבריחה שעיצבתי, ירגישו כבר בשלב הראשון, רגע כניסתם, אווירה מסתורית דרך רמזים דקורטיביים, כאלו הבונים את חווית וקונספט המשחק אליו הם נכנסים. האתגר הגדול הוא, להעצים ולבנות, באופן הדרגתי, את יצר הסקרנות והעניין של השחקנים לאורך החוויה כולה.

ענבל חן – אדריכלות ועיצוב פנים
052-4454380
כתובת המשרד: יורדי הסירה 9, תל אביב
לאתר אדריכלית ומעצבת, ענבל חן: www.inbalchen.co.il

חלל ציבורי מיסטיקרום

חלל ציבורי מיסטיקרום

דלת כניסה מיסטקרום

דלת כניסה מיסטקרום

 

 

 

 

 

 

 

 


ציורי הקירות המרשימים – רועי זנתי – אמן צייר

 

ספר לי קצת על עצמך

חדר קללת הפרעונים חדר בריחה

ציור בחדר קללת הפרעונים

"אני בן 33 ואבא לילד והשני בדרך.
בגיל 17 עשיתי את תערוכת הציורים הראשונה שלי ומאז אני מתעסק בזה באופן מקצועי.
אני אמן רב תחומי ועוסק ב: תפאורות, תחפושות, ציורים, דיוקנאות ופיסול.

העבודות שלי מוזמנות באופן פרטי.
כל חיי אני ביצועיסט, פחות בשם האומנות ויותר בשם הלקוח.
ציירתי בקיסר טבריה, בים המלח בכמה בתי המלון ובאילת ומגיעים אלי דרך האינטרנט או מפה לאוזן.

אני אדם חביב על האנשים ואוהב לרדוף אחרי החלומות שלו.
ב- 2006 עשיתי תפאורה לריקוד מושחת ומשם נולד גם הרעיון לקעקוע שיש לי.

מגיל צעיר נסעתי בתחבורה ציבורית את כל הארץ,
אז איפה שנדדתי וגרתי,
הכרתי אנשים ויצרתי תפוצת אנשים שנחשפו ליכולות ולכישרון שלי ועד היום הם שולחים לקוחות."

איזה סוג אמנות אתה מעדיף?

"הספציאליטה שלי הוא דיוקנאות.
אומנם זו המומחיות,
אבל אני אוהב ליצור דברים שהם לא ללקוחות אלא קשורים ביצירתיות של רגע כמו רקוויזיטים לפורים ותחפושות."

מיסיטקרום תל אביב

המקדש המצרי בעת ציורו

איך השתלב תחום האומנות בחדרי הבריחה בת"א ?

"פנו אלי לעשות עבודות ציור בלובי ובפרוזדור והיתה כימיה מצוינת.

סגרתי מחיר לX זמן והעבודה דרשה ממני פי 3 זמן.
חזרתי מדימונה והשקעתי מכל הנשמה והאמת שזה קרה בזכות הכימיה.
הם באמת אנשים נהדרים שהפכו למשפחה ורציתי שהמקום יצליח כאילו אני שותף רביעי,
ללא כל אינטרס למה שסיכמתי איתם.

הספקתי מאז לחזור ולעשות עבורם עבודות נוספות כמו רמזים בחדרים,
תמונות קטנות וכמה רקוויזיטים מסוימים.

בנוגע לעבודה מול שלושתם,
היו דעות שונות והיו מקומות שנתתי להם להשתחרר,
להתבטא ונתתי להם להגיע לבד להחלטה והיו עבודות בהן קטעתי את שלושתם ופעלתי על פי דעתי והיא התקבלה כיוון שבאתי לעשות את האומנות,
שזו ההתמחות שלי."

באילו חומרים השתמשת ?

"סופר קריל, אקריליק ובעיקר שמן.
מאחר שהמקום אינו חשוף לשמש,
הציורים יהיו עמידים למשך שנים רבות ואני מצרף חומר מסוים שאמור לשמור על הציור מלהתכלות או לדהות."

חדר בריחה

עוד ציור של רועי זנטי

מהם החלומות שלך ?

"להגיע לתערוכה בחו"ל,
אחת נחשבת שתחזק את ההכרה שלי כאמן וגם לזכות בטורניר של הפוקר העולמי של WTV."

כמה מילים לסיום ?

"אני גר בדימונה ואני יליד דימונה.
עבדתי בתל אביב בחברת "מגמה" שסיפקה פתרונות חזותיים לחברות כמו "קולה וקסטרו".
היינו בונים פיסול סביבתי חיצוני או פנימי מפיברגלס וחומרים נוספים,
זו היתה תקופה מאוד יפה בחיי ושאר חיי הם האומנות.

היום אני יודע שכשאני מגיע לתל אביב,
אני בכיף גדול יכול ליצור קשר עם כל אחד מהשותפים,
ללא קשר או מחשבה על עבודה והאמת שזה מאוד נדיר.
אני בדרך כלל מחובר ללקוחות שלי, אבל לא ברמה הזו.

וכמובן (צוחק) לבוא לסבול את החום,
הלחות והחניה הבעייתית של תל אביב מהפריבילגיה שנקראת דימונה ואני לא קורא לה פריפריה,
כי אצלנו אין לחות ויש אנשים מקסימים, זה לא משהו שגרתי והיה שווה כל רגע."

 


הצלילים שהופכים את החוויה לבלתי נשכחת – איתי מטוס – סאונד

 

איך התחיל החיבור שלך לחדרי הבריחה ?

חדר בריחה בתל אביב

חדר הבריחה בתל אביב

"האמת שאנחנו שכנים.
אני גר בבניין בשכונת מונטיפיורי בת"א.
זוגתי וחברה שלה ירדו עם הכלבים וראו את השלט של Mysticroom
וירדו לראות במה מדובר ומשם קרה החיבור.

האמת היא שכשאני הלכתי לפגוש אותם הם עוד לא חשבו על האספקט של סאונד לקווסט רום בת"א, אבל באתי עם הרעיון ולדעתי הצליח נהדר!"

תאר לי את התהליך…

"לעשות פסקול אינטראקטיבי למשחק הרפתקאה זה כמו פסקול למשחקי מחשב רק שהחלק המאתגר הוא שזה מציאותי ולא וירטואלי.
אם אני עושה אנלוגיה לחדר משחקים,
כל אירוע שקורה,
המשחק יודע עליו ומי שעיצב את הפסקול יכול לקבל סימן שהאירוע קרה ולהגיב עם סאונד.

במציאות אנחנו צריכים לסדר חיישנים בכל החדר שיגיבו לאביזרים שבהם אנשים נגעו,
לחצו ובעצם כל החדר מחווט בקילומטרים של כבלים שרצים מחדרי הבריחה
לחדר בקרה ומתנקזים למחשב בו יש מערכת שמנגנת סאונד לפי האירוע.

יש מגוון עצום של סאונדים ואם אני מחלק אותו,
לצורך ההבנה של אדם מן הישוב, אז יש מוסיקה ויש סאונד אפקט.
דרך המוסיקה המשתנה במשך השעה אנחנו רוצים לשלוט על האווירה הכללית שיהיה מפחיד,
מרגיע, מלחיץ ומקפיץ וגם לשלוט במוסיקה ביחס לאפקטים הקשורים לאביזרים.

חדר בריחה מפחיד בתל אביב

דואג שיהיה מפחיד כשצריך

החדר מחולק לסצנות ואני הייתי אחראי לגרום ללקוח לחוש דרך השמע את החוויה, כמו "רגע רגע אני לחוצה בזמן" או "מה זה הרעש המוזר הזה".

אני אחראי לסאונד בכל 3 החדרים של ה- escape room וכרגע יש 2 חדרים לציבור עם סאונד אינטראקטיבי."

מה הרקע המקצועי שלך?

"אני מוסיקאי ומפיק מוסיקלי,
אני עצמאי, עושה פסי קול לטלוויזיה ולפרסומות,
יש לי אולפן ובנוסף אני גם מתכנת אפליקציות,
כך שכל מה שקשור למוסיקה וטכנולוגיה מתאים לי מאוד.

מגיל צעיר אני מתעסק במוסיקה.
בתיכון קניתי מחשב והקמתי אולפן קטן בבית.
אחרי הצבא הלכתי ללמוד סאונד וזה מה שאני עושה מאז.

תחום חדרי הבריחה מרתק אותי כי זו לא מערכת קונבנציונלית
אלא מדובר בלבנות מערכת עם הרבה לוגיקה במחשב."

למה אתה מתכוון ?

"כשאת צופה בסרט, את יושבת ויש רצועות ליניאריות מבחינת סאונד ומה שתכננו ליצור זה מה שתקבלי.
במשחק מחשב את יכולה לזוז ולהסתכל על מה שאת רוצה.

אני עושה גם פסקול אינטראקטיבי לסרטי 360 מעלות (המסכות ששמים על הראש)
וגם שם זה מאוד דומה לעולם המשחקים כיוון שהבמאי כבר לא יודע באיזה 'פריים' המשתתף יסתכל
ואנשי הסאונד לא יודעים מה הולך להיות בפריים.

קווסטרום מרכז

רגע, החוט הכחול זה צליל של מפלצת?

לכן, אם המשתמש זז למקום מסוים במרחב ומסתכל למקום מסוים במרחב,
הוא צריך לשמוע את זה,
בין אם הוא רואה מפלצת ואז אני רוצה לייצר עבורו מוסיקה מפחידה

ובין אם הוא רואה פרפרים ואני רוצה שישמע נבל וחלילים."

כמה מילים לסיום ?

אני חייב לומר שהם 3 אנשים מקסימים וכל הצוות,
כל מי שפגשתי שם, כולנו עושים דברים חדשים שעוד לא נעשו והם מגלים דרכים חדשות לרגש אנשים.
מבחינתי זו אחת הסיבות העיקריות שהתלהבתי לעבוד איתם.

שקלנו, השותפים ואני אם לעבוד במקביל גם על חדר "הסודות"
וגם על חדר "קללת הפרעונים"
והחלטנו שקודם אני אסיים לבנות את הסאונד לחדר "סודות היקום"
כדי שיפתח ואחר כך נצרף מוסיקה ל"קללת הפרעונים" ובעצם ניצור חוויה מעניינת יותר למי שעוד לא חווה אותו.
אמנם הטכנולוגיה היא אותה טכנולוגיה אבל לכל חדר יש נושא והפתעות אחרות שצריך לייצר להן מוסיקה.

אני יודע שבבריטניה יש חדרי בריחה הרבה שנים, אך פה בארץ עוד לא עשו דברים ברמת האיכות של המקום ושל הסאונד שייצרנו."


ההגברה והחיווט בכדי שהכל יעבוד בהרמוניה – דני קינן – הגברה

 

במה עוסק דני קינן למי שלא מכיר ?

"יש לי חברת הגברה בשם דני קינן סביב 10 שנים
ואני מתעסק בעיקר בסאונד ומוסיקה לשמחות ואירועים כמו חתונה, הרכב בהופעה,
בבר, באירוע חברה או בבמה אחרת, כלומר באירועים מזדמנים.

אני משכיר, מוכר, מאפיין ומייעץ לבעל השמחה או מנהל המקום, מה יהיה נכון להפעיל מבחינת סאונד והגברה לאותו אירוע.

חדר בריחה באזור המרכז

כמה חוטים…אבדנו בדרך!

בנוסף אני מתעסק עם מערכות למקומות חדשים ולמקומות קיימים. חשוב לי להבין מה הצרכים של הלקוח ובאיזו רמה הוא רוצה את הציוד, מאחר שיש קשת מאוד רחבה של איכות ציוד והתקציב משנה מאוד את הבחירה.

למקומות קיימים יש הרבה פעמים בעיות עם הסאונד והם פונים אלי כדי שאבוא להקשיב ולתת יעוץ מה טוב ומה פחות טוב, איך לשנות את מה שצריך וכמובן לתת הצעה לעלויות השינוי.

למשל, אם מדובר במועדון, אני חייב להציע מערכות מסוימות בתקציב מסוים.
אם הלקוח אומר שהתקציב שלו שונה כלפי מטה,
אני מסביר מה הכי יתאים לו ויהיה הכי זול מבחינה תקציבית ועדיין יספק את צורכי העסק שלו.
אם הלקוח אינו יכול לעמוד בזה, אני אסיים איתו בזה שנתתי את הייעוץ הטוב ביותר שיכולתי,
אך לא אמשיך כדי לא לפגוע בשם שלי.
כבעל ניסיון רב, אני יודע שעלולות להיווצר בעיות ואני נמנע מהן.

כשמדובר במקום חדש, בדרך כלל הלקוח ירכוש את הציוד ממני, אך זו רק הצעה.
כשמדובר במקום קיים כמו ה'זאפה תל אביב' – זה מקום שמדי פעם משכיר או רוכש ממני ציוד,
כמו מיקרופונים מיוחדים להופעה ספציפית.

המחסן שלי נמצא בשכונת פולג בנתניה ואני גר בתל אביב כי אני מאוד אוהב את העיר.
יש לי קורקינט חשמלי ואיתו אני נוסע בין הלקוחות וזה מאוד נח.

מי הלקוחות הוותיקים שלך?

מיסטיקרום

אז כן, קדחו בקיר חור דיי גדול…

מועדונים, חברות הגברה, מקומות להופעות, תקליטנים, ברים.
דוגמא למקומות שאני עובד איתם בשגרה: 'הבלוק', 'בוט לג'.

איך מגיעים אליך ?

הפרסום שלי הוא מפה לאוזן בלבד. בעבר פרסמתי והגעתי למסקנה שאין לי צורך בהוצאה הזו.

רוב הלקוחות מגיעים 'אפויים' והם צריכים משהו אחרי שהם כבר התנסו
והמליצו להם לפנות אלי ואז מגיעים די מהר ללחיצת יד, כלומר סגירת עסקה.

המשפט שחוזר על עצמו במשך כל השנים מלקוחות שהמליצו וחוזרים הוא "אני מעדיף לעבוד אתך".

גם במקרה של mysticroom,
אחד השותפים דיבר איתי אחרי שהם קיבלו מספר הצעות מחיר.
מבחינתי זה מספיק. אחרי שישבנו והסברתי לו איך הדברים אמורים לפעול, הוא זרם ואמר שזה נראה לו מצוין."

תאר את תהליך העבודה מהזווית שלך…

"אחד הדברים שאני יודע שחשובים ללקוח הוא עמידה בזמנים.
כשהשותף אמר לי "צריך לסיים כי פותחים ביום חמישי", מבחינתי אין תירוצים!
אני אעבוד כך שביום חמישי הכל יעבוד פרפקט,

איך בונים חדר בריחה

יש יותר מידי חוטים בקיר, מנסים להתאפס מה הולך לאן

כי אני יודע שזה העסק שלו ואני בטח לא אגרום לו להפסיד כסף וזמן.

אני שמח לציין שהאווירה היתה טובה והיה לי נח לעבוד איתם.
הם אנשים פוזיטיביים, זורמים, תקשורתיים
ואפילו חשבו על הקיבה המקרקרת שלנו, הספקים …. והזמינו פיצה.

מבחינת העבודה על תחום ההגברה, אחרי שנתתי את הייעוץ, הסברתי עם איזה כבלים צריך להשתמש ואיפה להשחיל.
יש אופציה שאני אעשה את העבודה ובמקרה של מיסטיקרום,
מאחר שהיה חשמלאי במקום, הוא זכה להתעסק עם הצד הטכני.

אני יודע שהייעוץ שלי לגבי מערכות ההגברה, ציוד הסאונד, השימוש בכבלים והמיקום שלהם הוא קריטי כיוון שבמידה והציוד יעבוד בצורה לא טובה, התוצאה תהיה פחות טובה.

איך אתה מתנהל מול לקוח חדש?

"אתן לך דוגמא.
פתחו מקום חדש בשוק לוינסקי ועשו אירוע בשישי בצהריים.
מאחר שהם לקוחות שלי, אני רוצה לוודא שהם יעשו שימוש נכון בציוד וקפצתי לשם כדי לשמוע וזה מאוד תרם לתחושת האכפתיות של הלקוח שיש לו על מי לסמוך גם בלי שביקש שאבוא.

בעברי ניהלתי תיק במוסיקה פלוס במשך שנתיים.

זו חברה שעושה מוסיקה לחתונות.
אנחנו עדיין עובדים יחד אבל אנחנו משתפים פעולה בדברים אחרים.

איך בונים חדר בריחה יפה

זה כבר הפך לנוהל פה לתקוע את הראש בתקרה

לי חשוב אחרי שסיימתי את העבודה,
גם אחרי שבוע, שבועיים, חודש, לקפוץ ולראות שהכל מתפקד כמו שהנחיתי.

בפועל, מה שקורה עם כל הלקוחות שלי,

הם הבינו איך לתפעל והם דיי שוכחים ממני כי אני נותן את משנתי כך שהלקוח יהיה עצמאי ובפעם הבאה שיצטרך מישהו שיתעסק במערכת למשהו חדש,
הוא ייזכר בי.